جمعه ۹ فروردین ۱۳۸۷ - ۱۰:۳۵
۰ نفر

همشهری آنلاین: فرستاده کمیته چهارجانبه در خصوص موضوع فلسطین طی سخنرانی پارلمان اروپا گفت،سیاست محاصره نوار غزه و تضعیف حماس شکست خورده است.

به گزارش واحد مرکزی خبر، روزنامه الحیات چاپ لندن با درج این خبر در پایگاه اینترنتی خود نوشت تونی بلر گفته است سیاست محاصره غزه شکست خورده است و محصول این سیاست برای فلسطینیان زندگی در ناامیدی و برای اسرائیلی‌ها درد و رنج بوده است.

کمیته جانبه از کشورهای امریکا، اتحادیه اروپا ، روسیه و سازمان ملل متحد تشکیل شده است.

تونی بلر درخواست کرده است یک راهبرد متفاوت در پیش گرفته شود و با کمک به ساکنان فقیر نوار غزه در اوضاع این منطقه تغییرات عملی ایجاد شود تا افراط گرایان منزوی شوند.

بلر گفته است مذاکرات صلح بدون تغییرات عملی دشوار است به ویژه آنکه زمان در منطقه به زودی در حال از دست رفتن است.

نخست‌وزیر پیشین انگلیس در نشست کمیته کاری خاورمیانه در پارلمان اروپا گفت از زمانیکه وی این سمت را در کمیته چهارجانبه عهده دار شده اوضاع روز به روز در حال دشوارتر شدن است.

بلر گفته است، منازعه اکنون بین دو عنصر است. یکی از این دو عنصر میانه‌رو است که برای ورود به مرحله بالندگی در قرن بیست و یکم به تحول اقتصادی چشم دوخته است و دیگری عنصر میانه رو نیست و به بالندگی اعتنا نمی کند.

وی گفت: این بحران فراتر از مرزهای منازعه فلسطینی و اسرائیلی است به همین سبب حل آن نه تنها برای این دو طرف بلکه برای کل منطقه بسیار مهم و اساسی است.

در این نشست بنیتا فررو والدنر کمیسر روابط خارجی اتحادیه اروپا ، رئیس پارلمان اروپا ، وزیر خارجه نروژ به عنوان رئیس کمیته کشورهای کمک کننده، ژان پییر ژویی وزیر امور اروپایی فرانسه که کشورش ریاست اینده اتحادیه اروپا را عهده دار خواهد شد و نمایندگی از گروههای مختلف سیاسی در پارلمان اروپا شرکت کرده بودند.

بلر گفت: اگرچه محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان فلسطینی وفادار بوده است اما میانه‌روهای فلسطینی نتوانسته‌اند گزینه‌هایشان را تحمیل کنند.

وی گفت: منطقه در حال نزدیک شدن به یک نقطه عطف تاریخی است و اوضاع باید از طریق اجرای طرحهای زیربنایی و تقویت توانائیهای امنیتی فلسطینی (وابسته به محمود عباس) تغییر کند.

بلر گفت: برلین ماه مه آینده میزبان کنفرانسی خواهد بود که در آن به حمایت از سازمانهای امنیتی فلسطینی محوریت داده خواهد شد. ما منتظر هستیم روند کمکهای مالی افزایش یابد تا در روند صلح تحرکی ایجاد شود. سفر جرج بوش رئیس جمهور امریکا به منطقه به مثابه مشوق بزرگ بین المللی برای تحرک بخشیدن به روند صلح است.

کد خبر 47221

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز